HintatakuuJäsenalennus 5–15 %
Nordic Choice ClubVaraukseniAsiakaspalvelu
Hotellit ja matkakohteetKongressit ja kokoukset
Kokemukset & seikkailut

6 syytä uida talvella – ja missä voit käydä uimassa

Miten ihmeessä yhä useampi ihminen suostuu vapaaehtoisesti kastamaan itsensä jääkylmään veteen? Tärisevistä hampaista, vapisevasta kehosta ja sinisistä huulista on tullut nopeasti suosittua. Miksi? Tässä kerromme kuusi hyvää syytä uida talvella ja sen, missä voit harrastaa sitä Ruotsissa ja Norjassa.

Person ice bathing
Voit harrastaa talviuintia milloin tahansa vuorokauden aikana, päivällä tai yöllä.

1. Saat vahvemman vastustuskyvyn

Kyllä vain, luit oikein. Unohda vanha väittämä, jonka mukaan kylmyys voi vilustuttaa. Jääkylmän veden sanotaan nimittäin parantavan vastustuskykyä. Joka tapauksessa on kuitenkin järkevää perehtyä muutamaan konkreettiseen neuvoon, ennen kuin annat kylmän veden ympäröidä kehosi. Esimerkiksi kannattaa valita uimapaikka, joka on suojattu tuulelta ja johon on helppo mennä esimerkiksi tikkaiden avulla.

On myös järkevää pitää päällään pipoa, lapasia ja uimakenkiä. Voit ottaa mukaasi myös istuinalusen tai jotakin vastaavaa, jonka päällä voit seistä vaihtaessasi vaatteita. Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä: viimeinen asia, jota haluat tehdä noustuasi jääkylmästä vedestä, on pyyhkeen etsiminen – aseta sekä pyyhe että vaatteesi esille lähettyville, jotta saat kuivattua ja puettua nopeasti!

Ice bathing water_16_9Houkuttaako?

2. Tunnet itsesi onnellisemmaksi

Kova paleleminen hetken aikaa, nouseminen vedestä, vaatteiden pukeminen, lämpimän juoman juominen, istuminen saunaan tai asettuminen lämpimän peiton alle on jotakin aivan erityistä, samalla kun tunnet miellyttävän, sykkivän lämmön leviävän kehoosi.

Se tuntuu ihanalta, minkä lisäksi myös endorfiinit heräävät eloon ja tanssivat ympäri kehoa. Kukapa ei haluaisi kunnon endorfiiniruisketta, joka toivon mukaan kestää sinne asti, kun taas seuraavan kerran hyppäät kylmään veteen!

3. Vähentää kipua, jännityksiä, stressiä ja väsymystä

Monet talviuimarit kertovat, että he tuntevat olonsa yleisesti ottaen vähemmän stressaantuneiksi – he yksinkertaisesti hallitsevat paremmin stressiään. Lisäksi on havaittu, että talviuinti voi lieventää kipuja lihaksissa ja nivelissä.

Useimmat tuntevat myös itsensä pirteämmiksi, iloisemmiksi ja tyytyväisemmiksi. On kuitenkin syytä olla varovainen, jos sinulla on korkea verenpaine tai sydän- tai verisuonisairaus. Älä koskaan ui yksinäsi tai silloin, jos olet juonut alkoholia.

ice bathing_16_9Harjoitat sekä tahdonvoimaasi että hengitystäsi uimalla kylmässä vedessä.

4. Parannat verenkiertoasi ja energiankulutustasi

Talviuinti voidaan nähdä monella tapaa urheiluharjoitteena. Kun palelet, keho kuluttaa enemmän energiaa pysyäkseen lämpimänä, mikä lisää energiankulutusta. Sanotaan, että 10 sekuntia talviuintia vastaa 20 minuutin juoksua. Ja kun nyt kerran puhutaan treenaamisesta… Tiedäthän, mikä on tärkeää ennen treenaamista? Tietenkin lämmittely!

Ennen kylmään veteen astumista suositellaan kävelyä tai hölkkäämistä lämmittelyksi. Jos käytettävissäsi on sauna, voit tietenkin lämmitellä myös siellä. Monissa spa-hotelleissa saunassa käyntiin voi yhdistää yhden tai useamman pulahduksen jääkylmään veteen, kuten esimerkiksi Son Spassa.

Woman in sauna_16_9Yhdistä talviuinti saunassa käymiseen!

5. Harjoitat tahdonvoimaasi ja hengittämistä

Kukapa tarvitsisi henkilökohtaisia valmentajia tai itseapukirjoja kasvattaakseen tahdonvoimaansa, kun on mahdollista ihan ilmaiseksi harjoittaa sitä uimalla jääkylmässä vedessä? Onhan se itsestään selvää, että kastautuminen veteen talvella, kun jo kuivalla maallakin on tarpeeksi hytisyttävän kylmää, vaatii tiettyä tahdonvoimaa.

Tässä on muutamia talviuintivinkkejä: jos olet saapunut jo vedenrajaan asti, älä epäröi vaan anna mennä. Vaikka jokaikinen kehosi solu huutaisi vastaan. Saavuit syystä paikalle ja muista, että kyse on vain ihon tuntemuksesta. Ota askel veteen samalla kun alat hengittää hitaita, syviä hengenvetoja. Jatka sitten keskittymistä hitaaseen hengittämiseen, ja kun koko kehosi on vedessä, on aivan sallittua tuntea olonsa "hieman epämiellyttäväksi". Jos menetät hengityksesi hallinnan, nouse heti pois vedestä.

Onneksi olkoon, sinä teit sen! Et ole ainoastaan saanut vahvempaa vastustuskykyä – tunnet myös olosi varmasti uskomattoman ylpeäksi, ja aivan syystä. Mutta älä unohda kuivata itseäsi ja pukea vaatteitasi heti.

Woman ice bathing_16_9Monet talviuimareista tuntevat itsensä pirteämmiksi, iloisemmiksi ja rauhallisemmiksi.

6. Saat ihanan luontoelämyksen

Tee talviuinnista seikkailu. Etsi viihtyisä paikka lämmittelyyn etukäteen, kenties metsässä tai veden äärellä. Nauti upeasta elämyksestä, jonka olet itsellesi antanut. Anna kehon olla yhtä veden kanssa ja pysy läsnä tässä hetkessä. Kunhan pysyt poissa vedestä, jossa on kova virtaus, voit vain nauttia tästä kummallisesta ja kylmästä trendistä.

"Mutta missä oikein voin harrastaa talviuintia turvallisesti?", saatat kysyä. Valittavanasi on monia hienoja paikkoja. Haluatpa sitten yhdistää talviuinnin saunassa käyntiin tai vain päästä nopeasti uinnin jälkeen lämpimän peiton alle, vaihtoehtoja löytyy. Tutustu hotelleihimme ja spa-hotelleihimme Ruotsissa ja Norjassa, joiden lähettyvillä voit talviuida:

Yasuragi view_16_9Spa-hotelli Yasuragi tarjoaa luonnonkauniin näköalan.

RUOTSI:

Clarion Hotel® Sea U sijaitsee aivan meren vierellä Helsingborgissa ja täältä on 15 minuutin kävelymatka "Pålsjöbadeniin", jossa monet uivat talvisin. Ehkä sinäkin?

Stenungsbaden Yacht Clubin löydät rannikolta, 30 minuuttia Göteborgista pohjoiseen. Kaunis spa- ja kongressihotelli uintimahdollisuuksineen heti ikkunan ulkopuolella. Hotellissa on laituri ja sen vieressä sauna.

Yasuragi on maaginen japanilainen spa-hotelli Tukholman ulkopuolella. Täältä löytyy tietenkin monia lämpimiä altaita, sauna näköalalla Tukholman saaristoon ja tietysti allas täynnä 12-asteista vettä...

Farris bad outside_16_9Farris Bad Larvikissa on suosittu talviuimareiden keskuudessa.

NORJA:

Son Spa, joka sijaitsee hieman Oslon ulkopuolella, tarjoaa saunaelämyksiä, joihin kuuluu esimerkiksi uinti hotellin ulkopuolella. Hotellin laiturilta löytyy lisäksi lämmin ja mukava sauna.

Farris Bad Larvikissa on suosittu talviuimareiden keskuudessa. Osa hotellia sijaitsee kirjaimellisesti veden päällä, joten lämpimään ei ole pitkä matka pulahduksen jälkeen.

The Thief sijaitsee Oslon keskustassa ja sen sanotaan olevan paras paikka koko Oslossa, ainakin talviuinnin osalta. Heti hotellin sisäänkäynnin ulkopuolella on laituri ja ranta.

Yksi Clarion Hotel® Oslon lähimmistä naapureista on Oslonvuono. Hotellin ulkopuolelta löytyy laituri, josta voi mennä uimaan, ja useampia kelluvia saunalauttoja. Täällä voit myös pyytää hotellilta tohvelit ja aamutakin mukaasi pulahdukselle – ne on helppo laittaa päälleen jälkikäteen.

Clarion Hotel® The Edge Tromssassa sijaitsee 4–6 minuutin kävelymatkan päässä "Pust"-uimapaikasta, jossa ihmiset hyppäävät päivittäin veteen talvisin. Täällä on myös sauna.

Clarion Collection® Hotel With sijaitsee myös Tromssassa ja sekä hotellihuoneesta että ravintolasta on näköala "Pust"-uimapaikalle.

the thief_16_9Många kastar sig ut i vattnet på vintern utanför The Thief i Oslo.

Clarion hotel the edge_16_9Clarion Hotel® The Edgen lähellä on todella suosittu talviuintipaikka.

Tunnisteet

Pidät ehkä myös näistä

Please note

Are you sure you want to change language?

Please note that if you have initiated a booking or logged in to My page, you will have to start over.