Skip to content
Oppaat & matkavinkit

Ota jooga mukaasi: helppo opas sinulle, joka haluat kokeilla joogaa lomalla

Loma on nauttimisen ja rentoutumisen aikaa. Mikä sopisikaan siihen yhteyteen paremmin kuin jooga? Rentoutuminen on kuitenkin usein helpommin sanottu kuin tehty. Siksi jooga onkin hyvin otollinen työkalu käytettäväksi lomalla. Joogan voit lisäksi ottaa mukaasi – minne ikinä menetkin. Auttaaksemme sinua asennoissa olemme koonneet parhaat vinkkimme aloittelijoille elämykselliseen joogaan.  

Joogamatto

Kun olet valinnut paikan joogaamista varten, saat tässä muutamia vinkkejä helpoista harjoituksista, joilla voit aloittaa

Valitse rauhallinen ja hiljainen ympäristö

Kun olet päättänyt omistaa lomalla hieman aikaa joogalle, on hyvä idea etsiä sen toteuttamiseen rauhallinen ja harmoninen paikka. Se voi olla mitä tahansa eristäytyneestä ruohomättäästä omaan hotellihuoneeseen. Ei siis ole olemassa mitään erityisvaatimuksia sille, millainen on täydellinen joogapaikka. Voit siis valita sellaisen paikan, jossa viihdyt, kunhan huomioit että voit olla siellä kaikessa rauhassa. Tämän lisäksi tarvitset oikeastaan vain miellyttävät vaatteet ja pehmeän alustan, kuten esimerkiksi joogamaton.

Vinkkejä viidestä helposta joogaharjoituksesta

Kun olet valinnut paikan joogaamista varten, saat tässä muutamia vinkkejä helpoista harjoituksista, joilla voit aloittaa. Tärkeintä on muistaa ennen harjoituksen aloittamista, että hengität rauhallisesti ja syvään. Jos pystyt, hengitä sisään ja ulos nenän kautta. Yritä sitten löytää tukea vatsastasi vetämällä napasi selkärankaa kohti ja säilyttämällä asennon kaikissa harjoituksissa.

1. Alaspäin katsova koira

Alaspäin katsova koira on asento, jota opit rakastamaan. Jalan takasivu saa upean venytyksen, samalla kun ajan myötä saat kantapäät pidemmälle ja taas pidemmälle alas.

Tässä asennossa asetat jalat olkapäiden leveydelle toisistaan ja kädet noin metrin verran eteenpäin jalkateristä. Lonkkaluut nousevat ylöspäin samanaikaisesti, kun kantapäät laskeutuvat alaspäin. Huomioi, että sekä selän että jalkojen tulee olla suorina. Harjoitus antaa voimaa ylävartaloon ja lisää aivojen verenkiertoa.

2. Ylöspäin katsova koira

Vedä olkapäitä eteen- ja taaksepäin. Huomioi, että sydän liikkuu eteen- ja ylöspäin.

Laskeutuvan koiran vastakkainen asento. Asetu makaamaan vatsallesi ja kohdista jalkapöydät alaspäin. Aseta sitten kätesi rinnan korkeudelle ja nosta itseäsi ylöspäin taivutetulla selällä, kunnes vain kämmenet ja jalkapöydät koskettavat lattiaa. Ylöspäin katsova koira auttaa sinua lisäämään selän liikkuvuutta.

3. Lapsen lepoasento

Lapsen lepoasento on täydellinen lepäämiseen. Voit kokeilla eri leveyksiä polvien välillä. Hengitä rauhallisesti ja syvään, ja tunne paino mattoa vasten.

Lapsen lepoasennossa aloitat istumalla polviesi varassa jalkapöydät kiinni lattiassa. Asetu sitten polviesi päälle venytetyin käsivarsin. Jos haluat, voit levittää jalkojasi ja laskea ylävartalosi alas jalkojen väliin. Asento on hyvä rentoutumiseen.

4. Soturi 2

Kiinnitä huomiota selän pyöreyteen – koeta vetää häntäluu allesi. Sillä tavoin saat lonkat avautumaan ja liikkuvuutesi paranee.

Soturi 2 on asento, joka alkaa siten, että otat oikealla jalallasi pitkän askeleen eteenpäin ja käännät sitten vasenta jalkaa 45 astetta vasemmalle. Seuraavaksi laskeudut asentoon nojaamalla oikealla jalalla eteenpäin. Asennon lopussa venytät käsivarret suoraan kummankin jalan yli ja taivutat ylävartaloa vasemmalle. Asento toistetaan samoin myös toisella vartalon puolella. Soturi 2 vahvistaa vartaloa ja auttaa avaamaan lonkkia.

5. Happy baby

Vie aikaa, että lonkat pehmenevät ja avautuvat. Anna vartalollesi aikaa. Voit myös pitää käsiä reisien ulkopuolella, mikäli ne tuntuvat epämiellyttäviltä nivusilla.

Happy baby toimii niin, että makaat selälläsi ja polvesi ovat rintaasi vasten. Sitten otat käsilläsi kiinni varpaistasi käsivarret polvien sisäpuolella. Happy baby pidentää selän liikerataa, avaten samalla nivusia ja lonkkia. Koko selän tulee olla maata vasten – myös alaselän.

Joogaa muiden kanssa

Quality Hotel Frösö Park -hotellissa voit joogan lisäksi nauttia myös ihanasta ulkouima-altaasta.

Selma City Spa -kylpylässä voit sekä jooogata, uida että saada kauneuskäsittelyjä – keskellä Tukholmaa.

Yasuragi on terveyden ja hyvinvoinnin suhteen täysin omaa luokkaansa.

Jos et halua joogata yksin, vaan haluat mieluummin kokeilla sitä ryhmässä, useat hotelleistamme tarjoavat joogaa sekä hotellissa yöpyville että tilapäisille vierailijoille. Esimerkiksi Quality Hotel™ Frösö Park –hotellissa voit vieraana joogata maksutta lauantai- ja sunnuntaiaamuisin kello 8.00. Myös Selma City Spa hotellissa Clarion Hotel® Sign Tukholmassa tarjoaa joogaa vierailijoille joka tiistaiaamu kello 7.15 – 8.00. Tukholmassa voit myös osallistua joogaharjoitteluun ihanassa Yasuragissa – ja ehkäpä nauttia samalla myös kylpylästä?

Älä unohda rentoutumista

Vie joogamattosi kesällä ulos luontoon!

Mikäli olet usein liikkeellä, osta kevyt joogamatto, sillä se kulkee helpommin mukana.

Harjoituksiasi ennen sekä niiden aikana ja jälkeen sinun tulee yrittää rentoutua. Kuten aikaisemmin mainittiin, se on usein helpommin sanottu kuin tehty. Siitä huolimatta se on erittäin tärkeää. Jokainen meistä rentoutuu omalla tavallaan ja meillä on omia pieniä asioita, joista nautimme päästessämme vapaalle. Kun on vaikea keskittyä tekemisiin, jooga on tehokas ja kätevä keino pidettäväksi mukana työkalupakissa. Muistathan, että sen oppiminen vie kuitenkin aikaa!


Lue lisää:

Haluatko treenata muutakin kuin joogaa lomalla? Varaa hotelli, jossa on kuntosali tai uima-allas, ja siitä tulee helpompaa!